Nationalbanken har i samarbejde med Erhvervsministeriet, Finans Danmark og Dansk Erhverv etableret rammer for overgangen den 31. maj 2025, som sikrer, at butikker og erhvervsdrivende i en kortere periode kan indlevere indkaldte sedler, som er modtaget som betalingsmiddel til og med 31. maj 2025, til egen bank.
Ordningen har sikret, at butikkerne trygt kunne modtage de indkaldte sedler til og med 31. maj 2025. Indleveringen af indkaldte sedler kan ske til bankerne eller direkte ved afhentning af et CIT-selskab - også efter, at sedlerne formelt ophørte som lovligt betalingsmiddel.
Fra 1. juni 2025 gælder:
- AIle erhvervsdrivende, der har modtaget indkaldte sedler som betalingsmiddel til og med 31. maj 2025, kan indlevere disse sedler i eget pengeinstitut til og med 13. juni 2025 - dvs. 2 uger efter at sedlerne ikke længere er et betalingsmiddel.
- Indlevering til eget pengeinstitut kan ske via eksisterende kanaler for kontanthåndtering, fx via kontantautomater med indskudsfunktion, via døgnbokse eller ved personlig indlevering hos pengeinstituttet. Disse kanaler vil afhænge af det pågældende pengeinstitut.
- Indleveringen af indkaldte sedler til bankerne kan også ske ved direkte afhentning via et CIT-selskab. Dette kan ske til og med 30. juni 2025. CIT-kørsler med indkaldte kontanter forlænges, idet en række erhvervsdrivende kun har månedlige kørsler.
- Kontantautomater bør hurtigst muligt efter 13. juni 2025 indstilles til ikke at kunne modtage indkaldte sedler. Denne indstilling bør senest være gennemført 30. juni 2025.
Nationalbanken vil modtage indkaldte sedler fra bankerne via kontantdepoterne til og med 11. juli 2025.
Såfremt en erhvervsdrivende senere end 13. juni 2025 måtte være i besiddelse af indkaldte sedler, og disse ikke kan afhentes af CIT-selskab inden 30. juni 2025, vil den erhvervsdrivende kunne indløse de indkaldte sedler via Nationalbankens indleveringssteder til og med 31. maj 2026.