Spørgsmål om anbefalinger til betalings­beredskab

Beredskabsstyrelsen har i samarbejde med sektormyndighederne udarbejdet en række konkrete råd for at hjælpe borgerne i deres forberedelser til at kunne klare sig selv i op til tre døgn. Rådene er vejledende og er udarbejdet, så de kan tilpasses den enkeltes behov og forhold. I den forbindelse har Nationalbanken i oktober 2025 lanceret opdaterede betalingsanbefalinger til borgere. Samtidig har Nationalbanken for første gang givet anbefalinger til de erhvervsdrivende i den fysiske handel om, hvordan de kan understøtte, at danskerne kan betale for deres varer eller services, hvis almindelige betalingsløsninger ikke virker.


Ofte stillede spørgsmål om anbefalinger til hjemmeberedskab

Hvad er det nye i de anbefalinger, I kommer med nu, i forhold til anbefalingerne fra juni 2024?

Nets-nedbruddet og omfattende strømsvigt i Spanien, Portugal og dele af Frankrig i forår og sommer 2025 har tydeliggjort, at borgere og butikker skal være forberedte og bevidste om alternative betalingsmuligheder, som for eksempel offline-betalinger, for at kunne bruge dem. Derfor har vi konkretiseret anbefalingerne til borgerne, herunder anbefalinger om kontanter og brug af andre digitale betalingsløsninger, fx kontooverførsler på mobilen.

Derudover er vi som noget nyt kommet med anbefalinger til de erhvervsdrivende i fysisk handel.

Hvor mange kontanter skal jeg have liggende?

Et pejlemærke er 250 kr. pr. person i husstanden. Det vil for mange husstande give mulighed for at betale for det mest nødvendige i mindst tre dage. Andre husstande kan have behov for mere. Derfor er det vigtigt, at du og din husstand vurderer, hvad der er et passende beløb for jer.

Hvorfor skal jeg have to betalingskort fra forskellige mærker?

Ved at have to betalingskort i husstanden fra forskellige mærker mindsker du din risiko for ikke at kunne betale. Hvis du ikke kan betale med det ene kortmærke, kan du måske betale med det andet. Derudover kan chippen på et kort blive defekt, eller man kan miste kortet. Med flere kort øger du derfor sandsynligheden for altid at have et, der virker – både online og offline.

Skal de to betalingskort være til konti i to forskellige banker?

Nej, det behøver de ikke at være. Bare de to betalingskort er af forskellige mærker (Dankort, Visa eller Mastercard).

Hvordan ved jeg, om mine betalingskort virker til offline-betalinger?

Alle Dankort, inkl. Visa/Dankort og Mastercard-Dankort, virker offline. I forhold til om dine betalingskort fra Visa og Mastercard kan anvendes offline, kan du søge information hos din bank.

Hvordan er I kommet frem til et beløb på 250 kr.?

Ifølge Danmarks Statistik har en gennemsnitlig dansker et forbrug af fødevarer på omkring 70 kr. pr. døgn. Det har vi ganget med 3 (døgn) og hævet lidt - og er derfor landet på 250 kr.

Hvad er kontooverførsler?

Kontooverførsler er en betaling direkte fra en bankkonto til en anden bankkonto. Kontooverførsler kan fx foretages i net- og mobilbank, mens andre betalingsløsninger, fx MobilePay, også anvender kontooverførsler som den underliggende betaling.

Jeg har ingen smartphone, så jeg kan ikke betale med mobilen (kontooverførsel). Hvad gør jeg?

Det betyder, at det er ekstra vigtigt, at du følger de andre anbefalinger om kort fra 2 forskellige mærker og kontanter. Dertil kan det være en god idé at have lidt flere kontanter end pejlemærket på 250 kr.

Skal jeg gå rundt med både kontanter, 2 kort og en mobiltelefon hele tiden?

Hvis det er vigtigt for dig at betale, når du er ude af hjemmet, eller er langt fra hjemmet, er det en god idé at have flere betalingsmuligheder på dig. Det kan fx være, hvis du pendler over længere afstand til arbejde eller besøger en anden landsdel.

Hvad gør jeg, når jeg er i udlandet?

Som turist bør man følge almindelig gode rejseråd og tilpasse dem til rejsedestinationens kontekst. Gode råd er fx flere kort og kontanter i den nationale valuta. Hvis man ikke har flere kort med, kan det være en god idé at have ekstra kontanter.

Er Visa/Dankort og Mastercard-Dankort et eller to kort, og hvad hvis man har to Visa/Dankort i husstanden. Er man så dækket ind?

Betalingskort, der kombinerer to forskellige kortmærker, fx Visa/Dankort eller Mastercard-Dankort, tæller kun som ét betalingskort. Hvis din husstand har to fysiske betalingskort, som kombinerer to forskellige kortmærker (co-badged), fx et Visa/Dankort eller Mastercard-Dankort, bør din husstand anskaffe et betalingskort fra enten Mastercard eller Visa.

Hvad gør jeg, hvis min bank ikke vil/kan tilbyde mig et kort fra et andet mærke (jeg har kun et debetkort, og jeg er fx i RKI og kan derfor ikke kreditvurderes og få et Dankort eller et kreditkort)?

Hvis man af den ene eller anden grund ikke kan følge en af anbefalingerne, er det ekstra vigtigt, at man følger de andre anbefalinger. I det tilfælde kan det være en god idé at have lidt flere kontanter end pejlemærket på 250 kr., så man kan mindske generne for sig selv.

Ofte stillede spørgsmål om anbefalinger til hjemmeberedskab (for erhvervsdrivende)

Hvem skal jeg kontakte for at få løsningen, så kunderne kan betale offline?

Du skal kontakte din kortindløser og leverandør af betalingsterminal.

Hvem skal instruere mine medarbejdere?

Den enkelte erhvervsdrivende tilrettelægger sine egne planer og instruktioner til medarbejderne.

Hvem hæfter for en betaling foretaget med udskudt autorisation, hvis der ikke er dækning på kundens konto?

Det gør den erhvervsdrivende. Med udskudt autorisation bliver betalinger som udgangspunkt ikke afvist i selve betalingsøjeblikket. Betalingsmodtageren påtager sig derfor en tabsrisiko, hvis varen er udleveret, og betalingen efterfølgende afvises, når terminalen har fået forbindelse. Tabsrisikoen skal opvejes mod det potentielle tab, som kan være forbundet med enten slet ikke at kunne modtage kortbetalinger eller at regne med, at kunden kommer tilbage for at betale på et andet tidspunkt. Tabsrisikoen kan begrænses ved at fastsætte beløbsgrænser for betalinger med udskudt autorisation på betalingsterminalen og eventuelt stoppe eller begrænse salg af bestemte varer eller tjenester i situationer, hvor almindelige kortbetalinger ikke er mulige.