Sekretariat, Kommunikation og Strategi

I afdelingen Sekretariat, Kommunikation og Strategi arbejder vi for at bringe Nationalbankens faglige viden mere i spil i samfundet – gennem kommunikation og i samarbejde med vores kollegaer i banken. Vi styrker Nationalbankens gennemslagskraft, så beslutningstagere, borgere og andre interessenter i endnu højere grad føler sig klædt på ud fra Nationalbankens råd og anbefalinger.


Eksempler på konkrete arbejdsopgaver, som Sekretariat, Kommunikation og Strategi løser:

  • Vi står for Nationalbankens eksterne kommunikation, herunder medieovervågning, pressemeddelelser, pressemøder og pressekontakt, redaktion af sociale medier, besvarelser af borgerhenvendelser samt gymnasieforedrag. Vi vedligeholder og udvikler desuden Nationalbankens mange kommunikationskanaler, herunder hjemmesiden, intranet, mv.

  • Vi koordinerer Nationalbankens mange udgivelser i form af analyser, rapporter m.m. og hjælper kollegaer i Nationalbankens øvrige afdelinger med kommunikationsrådgivning, sprogforbedringer, korrektur og oversættelser.

  • Vi faciliterer arbejdet med Nationalbankens strategi, der danner grundlag for strategiske beslutninger og prioriteringer. Vi driver sekretariatet for Udvalget for Forretningsudvikling, der rammesætter og sikrer gennemførelse af it-drevet forretningsudvikling.

  • Vi står for Nationalbankens projektkontor, der anviser metoder til innovation og udvikling gennem projekter og tværgående porteføljestyregrupper – og vi står for den operationelle projektledelse i større organisatoriske projekter.

  • Vi udvikler Nationalbankens visuelle identitet og støtter vores kollegaer i Nationalbanken med rådgivning og udførelse af visuel kommunikation. Vi står for layout af udgivelser og præsentationer og for produktion af videoer, animationer, billeder, ikoner og infografik. Vi designer også de danske sedler og mønter.

  • Vi står for den interne kommunikation i Nationalbanken, herunder redaktion af interne nyheder, afholdelse af ”husmøder” for hele organisationen, ledelseskommunikation samt strategikommunikation.

  • Vi betjener direktionen, bestyrelsen og repræsentantskabet. Vi varetager arbejdet i Nationalbankens Jubilæumsfond og med vores gæstelejligheder for forskere i Nyhavn. Og vi sørger for dokumentation, journalisering og videndeling af Nationalbankens arbejde.

Afdelingschef Camilla Penn svarer her på 3 spørgsmål om arbejdet i Sekretariat, Kommunikation og Strategi:

Hvordan bidrager I til Nationalbankens arbejde med at sikre en robust økonomi?

"En del af en centralbanks rolle er at være åbne og kommunikere om vores syn på verden – og gøre vores viden til værdi for samfundet. Det gør vi gennem tydelig og brugbar kommunikation, der er med til at opbygge vores troværdighed i samfundet.

Samtidigt vil vi gerne udbrede forståelsen af Nationalbankens mandat og opgaver i dagligdagen, så danskerne ved, hvad vi er sat i verden for – nemlig at sikre Danmark en robust økonomi, eller det, der i gamle dage hed at "opretholde et sikkert pengevæsen."

Hvad gør jeres område særligt spændende?

"Sekretariat, Kommunikation og Strategi er centralt placeret i organisationen og har en finger med i det meste og det væsentligste. Det giver en utrolig spændende hverdag med mange forskellige opgaver. Centralt for os er kommunikationsfagligheden og det at levere en god service til direktionen og huset som helhed.

I en tid, hvor fake news og evidens kæmper side om side, er digitale visioner og nye online-kanaler ikke nok. Der skal arbejdes lige så hårdt med indhold, formidling og målgruppefokus. Vi arbejder i en institution, hvor faglighed og troværdighed er i højsædet, men hvor åbenhed og brugbarhed er nødvendigt for at forblive en relevant samfundsaktør. Det gør vores hverdag spændende."

Hvilke muligheder og udfordringer er der på jeres område?

"Den tiltagende digitale udvikling og kamp om vores målgruppers opmærksomhed og bevågenhed er en udfordring, vi er særligt bevidste om. Heldigvis står vi på skuldrene af mere end 200 års historie, hvor vi i kraft af vores troværdighed er lykkedes med at trænge igennem nyhedsstrømmen med centrale budskaber og anbefalinger på de rette tidspunkter.

Nationalbanken skal ikke mene noget om det hele, men om det, som ligger tættest på vores mandat, og vi skal berige debatten med vores dybdegående faglige viden om økonomiske og finansielle forhold. Det synes jeg, vi lykkes med.

Muligheder er der heldigvis nok af. Med en ambitiøs tilgang til hverdagen er der ideer nok, og vi lykkes i høj grad med at udvikle os løbende – med nye måder og platforme at kommunikere på, både internt og eksternt."

Kontakt og organisering