Klima

Analyser fokuserer på aktuelle emner, som er særlig relevante for Nationalbankens formål. Analyserne kan også indeholde Nationalbankens anbefalinger. Her finder du bl.a. vores prognose for dansk økonomi og vores vurdering af den finansielle stabilitet. Analyser henvender sig til dig, der har en bred interesse for økonomiske og finansielle forhold.

Klima
Nr. 25

CO2e-afgifter kan øges uden at påvirke økonomisk og finansiel stabilitet

En global grøn omstilling er nødvendig for på sigt at opretholde en robust dansk økonomi med stabile priser og finansiel stabilitet. Selv hvis omstillingen kræver markant højere afgifter på drivhusgasser (CO2e), end hvad der er planlagt, vil den ikke skabe betydelige udfordringer for dansk økonomi og den finansielle sektor. Det afspejler, at størstedelen af dansk produktion finder sted i brancher med små CO2e-udledninger, og at der er indført bundfradrag for afgifterne i brancher med væsentlige udledninger. Resultatet bygger på en ny metode, som Nationalbanken har udviklet til at vurdere økonomiske eller finansielle risici ved den grønne omstilling. Metoden kombinerer scenarier for omstillingen med data om virksomheder og deres låntagning.



Hovedbudskaber

Hvorfor er det vigtigt?

Klimaforandringer og den grønne omstilling kan udfordre Nationalbankens målsætninger om stabile priser og finansiel stabilitet. Derfor er det vigtigt, at Nationalbanken undersøger, hvordan og hvor meget klimaforandringer og forskellige scenarier for den grønne omstilling påvirker økonomien og det finansielle system.

Hovedfigur

Supplerende CO2e-afgifter og tilskud til fangst og lagring af CO2 (CCS) har en yderst begrænset indvirkning på dansk BNP, omkring ±0,1 pct.

Anm.:

Bruttonationalproduktet (BNP) måler værdien af alle varer og tjenester, der produceres i et land i løbet af et år.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Ny metode anvendes til at vurdere risici ved den grønne omstilling

Den økonomiske litteratur viser, at en global grøn omstilling er nødvendig for på sigt at opretholde en robust dansk økonomi med stabile priser og finansiel stabilitet. Danmark har vedtaget flere nationale målsætninger om at reducere udledningerne af drivhusgasser (CO2e), herunder Klimalovens 70-pct.-målsætning for 2030 og målsætningen om klimaneutralitet for 2045 i regeringens regeringsgrundlag. En indfrielse af disse målsætninger vil kræve tilpasninger af forbrugs- og produktionsformer og vil derfor have betydning for økonomien og den finansielle sektor.

Scenarier belyser risici ved den grønne omstilling

Nationalbanken har udviklet en metode til at vurdere, om den grønne omstilling kan medføre risici for økonomien og det finansielle system i Danmark, se boks 1. Metoden bygger på scenarier for, hvordan omstillingen kan forløbe, som beregnes i GrønREFORM-modellen fra DREAM. De økonomiske konsekvenser fra GrønREFORM-modellen kobles med Nationalbankens data om virksomheder og deres låntagning i banker og realkreditinstitutter. Det gør det muligt at vurdere potentielle nedskrivninger på bankers og realkreditinstitutters udlån til virksomheder og konsekvenserne heraf for bankernes og realkreditinstitutternes robusthed.

Brugen af klimarelaterede scenarier for den grønne omstilling er et supplement til Nationalbankens eksisterende overvågning af dansk økonomi og den finansielle sektor, herunder prognoser for dansk økonomi og stresstest af danske banker og realkreditinstitutter.

Scenarieanalyser er et centralt redskab til at vurdere klimarelaterede risici

Nationalbankens arbejde flugter med lignende arbejde i ind- og udland. Her er myndigheder og finansielle aktører i gang med at udvikle scenarier som redskab til at vurdere risici ved klimaforandringer og den grønne omstilling. Det er dog fortsat et nyt arbejdsfelt, og der er store forskelle i formål og metode.

De fleste klimarelaterede scenarier i udlandet tager udgangspunkt i globale scenarier, som Network for Greening the Financial System, NGFS, har udviklet og offentliggjort årligt siden 2020. Nationalbankens scenarier er udviklet med inspiration fra NGFS-scenarierne, samtidig med at Nationalbankens scenarier kvantificerer netop de risici, som er mest relevante for dansk økonomi og det finansielle system.

Boks 1

Nationalbankens projekt om scenarier for den grønne omstilling i Danmark

Denne analyse bygger på Nationalbankens projekt om at udvikle scenarier for hændelser, som kan øge omkostningerne ved den grønne omstilling over det næste årti i Danmark. Projektet har bestået af tre elementer:

  • Kortlægning: Første del af projektet var en kortlægning af væsentlige risici fra klimaforandringer og grøn omstilling. Det indebar identifikation af de største risici over de næste 10 år, som scenarieudviklingen efterfølgende har taget udgangspunkt i.
  • Scenarieudvikling: Anden del af projektet omhandlede udvikling af konkrete scenarier for den grønne omstilling i Danmark. De økonomiske konsekvenser af scenarierne er beregnet på baggrund af samarbejde med DREAM i GrønREFORM-modellen. De økonomiske konsekvenser kan kobles med en nyudviklet finansiel model, der – på baggrund af store datamængder om virksomheder – beregner nedskrivningsbehov i banker og realkreditinstitutter.
  • Resultater: De endelige resultater for økonomien og den finansielle sektor beskrives i denne analyse.

Projektet med udvikling af scenarier for den grønne omstilling har bestået af tre elementer

Scenarier beskriver risici ved omstillingen

Vurderingen af økonomiske og finansielle konsekvenser af den grønne omstilling er bygget op omkring scenarier, se figur 1. Antagelser om risikohændelser bygger på arbejde i Nationalbanken med at identificere klimarelaterede risici, se boks 2. Derudover er antagelserne inspireret af den offentlige debat om forhindringer for at nå klimamål.

Figur 1

Scenarierne er baseret på antagelser om et grundscenarie, risikohændelser og politiske reaktioner

Scenarierne er baseret på et grundscenarie, risikohændelser og politiske reaktioner

Udgangspunktet for vurderingen er et grundscenarie for dansk klimapolitik og økonomi frem mod 2035. Risikoscenariet beskriver afvigelser fra grundscenariet, hvor både teknologi- og strukturrisiko indtræffer og dermed svækker den grønne omstilling. Teknologirisiko dækker over forsinkelser i udrulningen af nye teknologier, der skal mindske danske virksomheders CO2e-udledning. Strukturrisiko dækker over, at særligt udledende brancher ikke oplever en forventet produktionsnedgang pga. gunstige økonomiske forhold.

Endelig er scenarierne baseret på beregningstekniske antagelser om politiske reaktioner på teknologi- og strukturrisikoen, dvs. at der indføres supplerende klimapolitik, så nationale klimamål nås på trods af risikohændelserne. To former for supplerende klimapolitik bliver undersøgt: højere CO2e-afgifter og højere tilskud til fangst og lagring af CO2 (CCS). Scenarierne med supplerende klimapolitik bliver sammenlignet med grundscenariet, og fokus er på forskellen mellem grundscenariet og scenarierne med supplerende politik.

Boks 2

Scenarierne er udvalgt på baggrund af arbejde med at identificere væsentlige klimarelaterede risici

Risikohændelser og politiske reaktioner i scenarierne er udvalgt på baggrund af foregående arbejde med at identificere de væsentligste klimarelaterede risici for Nationalbankens målsætning om finansiel stabilitet. Dette arbejde pegede på en række væsentlige hændelser, der kan påvirke den finansielle stabilitet. Blandt disse er: mislykkede grønne investeringer, grøn omstilling i udlandet og højere pris på at udlede drivhusgasser.

De tre risici rangerer højt i Nationalbankens identifikation, fordi de kombinerer en høj sandsynlighed for at kunne indtræffe, en høj sandsynlighed for et økonomisk tab og en høj sandsynlighed for en finansiel følgevirkning af det økonomiske tab.

I scenarierne undersøges konsekvenserne af disse hændelser for dansk økonomi og den finansielle sektor. Mislykkede grønne investeringer er operationaliseret ved forsinkelser i udrulningen af nye teknologier, der skal mindske danske virksomheders CO2e-udledninger (teknologirisiko). Grøn omstilling i udlandet er operationaliseret ved, at en forventet produktionsnedgang i særligt udledende brancher udebliver (strukturrisiko). Det kan fx ske, hvis klimaregulering i udlandet giver danske udledende brancher en konkurrencefordel. Endeligt er højere pris på at udlede drivhusgasser operationaliseret gennem en politisk reaktion i form af supplerende CO2e-afgifter.

Grundscenariet indeholder en beregningsteknisk 80-pct.-målsætning

Grundscenariet er fastlagt, så det så vidt muligt er konsistent med den mellemsigtede fremskrivning af dansk økonomi fra Finansministeriet og Klimastatus og -fremskrivning 2024 fra april 2024 fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet. Politiske aftaler, som er vedtaget efter Klimastatus og -fremskrivning 2024 blev foretaget og inden maj 2025, er ligeledes lagt ind i grundforløbet. Det indebærer bl.a. Aftale om implementering af et grønt Danmark fra november 2024, der beskatter ikke-energirelaterede CO2e-udledninger i landbruget.

Klimaloven anfører et mellemfristet delmål om, at danske CO2e-udledninger skal være reduceret med 70 pct. i 2030 i forhold til niveauet i 1990. Klimaloven angiver ikke noget delmål for 2035. Grundscenariet er derfor baseret på en beregningsteknisk antagelse om, at udledningen skal mindskes med 80 pct. i 2035 i forhold til niveauet i 1990. Den beregningstekniske målsætning er valgt som en lineær interpolation mellem 70-pct.-målsætningen for 2030 og regeringsgrundlagets målsætning om klimaneutralitet i 2045. Det antages, at 2035-målsætningen nås ved at forlænge CCS-tilskuddet, så der bliver givet tilskud til anlæg, der ibrugtages efter 2030.

Figur 2 viser udviklingen i CO2e-udledninger i grundscenariet. Det fremgår, at udledningerne forventes at falde fra ca. 38 mio. ton i 2023 til 16 mio. ton i 2035. Klimalovens 70-pct.-målsætning for 2030 og den beregningstekniske 80-pct.-målsætning for 2035 bliver begge opnået i grundscenariet.

Figur 2

CO2e-udledningen falder langsommere end forventet, hvis teknologi- og strukturrisiko indtræffer

Samlet CO2e-udledning

Anm.:

80-pct.-målsætningen er en beregningsteknisk målsætning, som ikke er politisk vedtaget.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Scenariet med teknologirisiko forudsætter, at reduktioner fra nye teknologier bliver forsinkede eller helt udebliver

Nye teknologier forventes i de kommende år at kunne nedbringe danske virksomheders CO2e-udledninger. CCS forventes at mindske udledningerne med 2,7 mio. ton CO2e i 2035. Energieffektivisering og skift til biobrændsel i raffinaderier forventes at mindske udledningerne med 0,1 mio. ton CO2e i 2035. Endeligt forudsætter Aftale om implementering af et grønt Danmark, at pyrolyseteknologier kan nedbringe dansk landbrugs udledninger med 0,3 mio. ton CO2e i 2035.

Imidlertid har disse nye teknologier endnu ikke været afprøvet på storskalaniveau i Danmark. Anvendelse af teknologierne kræver store investeringer og adgang til sjældne mineraler og jordarter i udlandet. Derudover er teknologierne baseret på en tæt integration mellem forskellige brancher, drevet af statslig koordination og regulering. En risiko ved teknologiplanerne er derfor, at de viser sig ikke at kunne realiseres til tiden. På den baggrund forudsætter scenariet med teknologirisiko, at implementeringen af CCS- og pyrolyseteknologier forsinkes med fem år, mens reduktionerne i raffinaderier helt udebliver frem mod 2035.

Scenariet med strukturrisiko forudsætter, at særligt udledende brancher ikke sænker deres danske produktion efter implementering af CO2e-afgifter

Aftale om grøn skattereform for industri mv. fra 2022 indfører højere og mere ensartede CO2e-afgifter på udvalgte brancher. Afgiftsforhøjelserne forventes i Klimastatus og -fremskrivning 2024 at medføre en produktionsnedgang på 38 pct. i cementbranchen og 29 pct. i raffinaderier, når afgifterne er fuldt indfasede fra 2030 og frem sammenlignet med en situation uden afgiftsforhøjelse. Produktionsnedgangen skyldes, at driften i brancherne bliver mindre profitabel med de højere afgifter.

De seneste år har imidlertid vist høje driftsoverskud i begge brancher, se figur 3. For raffinaderier skyldes dette især en høj europæisk raffinaderimargin efter det delvise forsyningsstop for russisk råolie og brændstoffer i 2022, se figur 4. Beregninger fra DREAM viser, at overskuddet i 2030 vil være ca. 1 mia. kr. ved en normaliseret margin og ca. 2 mia. kr. ved en fortsat høj margin. På den baggrund vurderer DREAM, at det er usandsynligt, at produktionen gradvist reduceres frem mod 2030. For cementbranchen peger DREAM’s beregninger på et overskud på 500-800 mio. kr. i 2030 og vurderer ligeledes, at produktionen heller ikke her vil blive reduceret.

Afgiftsforhøjelserne fra Aftale om grøn skattereform for industri mv. forventes ligeledes i Klimastatus og -fremskrivning 2024 at medføre et fald i danske fiskeres indenlandske tankning på 23 pct. fra 2030 og frem sammenlignet med situationen uden afgiftsforhøjelse. Fiskerne forventes i stedet at tanke i udlandet, så de undgår at betale særskilte danske CO2e-afgifter. Dermed udgår udledninger fra brændstofforbrug fra det danske territoriale emissionsregnskab, som klimamålene refererer til. Imidlertid kan skiftet til udenlandsk optankning udeblive, hvis ny klimaregulering i udlandet gør udenlandsk optankning mindre attraktiv. På samme måde kan skiftet til udenlandsk optankning udeblive, hvis den politisk vedtagne suspension af afgiften forlænges til 2030.

Scenariet med strukturrisiko forudsætter i det lys, at produktionsnedgangen i raffinaderier og cementbranchen udebliver, samt at fiskeriets skifte til udenlandsk tankning udebliver. Risikoscenariet må formodes at have en betydelig sandsynlighed for at kunne indtræffe, givet de høje driftsoverskud i cementbranchen og raffinaderier.

Figur 3

Cementbranchen og olieraffinaderier har siden 2021 haft større overskud end den historiske norm

Bruttooverskud af produktion og blandet indkomst

Anm.:

Bruttooverskud af produktion og blandet indkomst er overskuddet fra en virksomhed, når produktionsskatter og aflønning af ansatte (ikke selvstændige virksomhedsejere) er fratrukket. Data stammer fra en særopdeling af nationalregnskabet, som Danmarks Statistik udarbejder for GrønREFORM-modellen.

Kilde:

Danmarks Statistik.

Figur 4

Raffinaderimarginen blev fordoblet i 2022, hvorefter den er forblevet på et højt niveau

Forskel mellem prisen på raffinerede olieprodukter og råolie (raffinaderimargin)

Anm.:

Figuren viser Northwest Europe Light Sweet Cracking Refining Margin fra BP Statistical Review of World Energy.

Kilde:

Macrobond.

Teknologi- og strukturrisiko giver samlet et reduktionsgab på 2,2 mio. ton CO2e i 2035

Scenarierne med teknologi- og strukturrisiko kan kombineres til et fælles risikoscenarie, hvor begge former for risiko indtræffer. I det samlede risikoscenarie opstår et samlet yderligere reduktionsbehov på ca. 2,2 mio. ton CO2e i 2035 i forhold til den beregningstekniske 80-pct.-målsætning, se figur 2. Det svarer til 10 pct. af det samlede reduktionsbehov fra 2023 til 2035.

Det samlede risikoscenarie kan tolkes som et stressscenarie i og med, at det er mere sandsynligt, at teknologi- eller strukturrisiko opstår hver for sig, end at de opstår samlet. Dog må det samlede risikoscenarie alligevel formodes at have en vis sandsynlighed, givet den betydelige sandsynlighed for strukturrisiko, nævnt tidligere.

Ingen betydelige udfordringer ved højere CO2e-afgifter

I dette kapitel gennemgås de økonomiske og finansielle konsekvenser af en forhøjelse af CO2e-afgifterne. Målet er, at den beregningstekniske 80-pct.-målsætning nås i 2035, selvom teknologi- og strukturrisiko indtræffer. Konsekvenserne viser sig i scenariet at være begrænsede.

Figur 5

CO2e-afgiften vokser med 320 kr. pr. ton CO2e for industrivirksomheder…

CO2e-afgift på energirelaterede udledninger for hhv. ikke-kvoteomfattede og kvoteomfattede industrivirksomheder

Anm.:

Afgiftsniveauet i grundscenariet (718 kr.) matcher ikke fuldstændigt afgiftsniveauet i Aftale om grøn skattereform for industri mv. (750 kr.) pga. forskelle i udledningsintensitet i energiforbrug mellem Ekspertgruppen for en grøn skattereform og GrønREFORM-modellen.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Figur 6

… og landbruget, hvis Danmark skal nå 80-pct.-målsætningen under teknologi- og strukturrisiko

Anm.:

Figuren viser den marginale CO2e-afgift på landbruget. Beskatningen i grundscenariet indføres på arealanvendelse fra 2028 og på husdyr fra 2030 på baggrund af Den Grønne Trepartsaftale. Bundfradraget på 60 pct. i landbruget fastholdes i risikoscenariet, hvorfor den effektive afgiftsforhøjelse bliver 128 kr. pr. ton CO2e.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Afgifterne hæves med 320 kr. pr. ton CO2e på tværs af brancher

Figur 5-6 viser udviklingen i CO2e-afgifter på energirelaterede udledninger i industrien og ikke-energirelaterede udledninger i landbruget. I scenariet hæves afgifterne med det samme beløb på tværs af alle brancher, som i forvejen er afgiftspålagte i grundscenariet. Afgiftsstigningen annonceres i 2029, og den indfases lineært i 2031-2035. Scenariet kan tolkes, som at Folketinget i 2029 konstaterer, at Danmark ikke når klimamålet, og derfor beslutter at hæve afgifterne fra 2031. Når de højere afgifter er fuldt indfaset, vil afgiften på ikke-kvoteomfattede industrivirksomheder være 1.038 kr. pr. ton CO2e, hvilket er 320 kr. højere end i grundscenariet.

Størrelsen på afgiftsstigningen i scenariet afhænger af antagelsen om, at netop teknologi- og strukturrisiko er indtruffet. I fravær af disse risici ville der have været billigere reduktionsmuligheder end dem, der anvendes i scenariet for at opnå den yderligere reduktion. Det illustrerer, at det er nødvendigt at betinge effektvurderingen på, hvorfor afgifterne skal hæves, for at få en retvisende vurdering – frem for blot at antage, at der er behov for yderligere reduktioner.

Figur 7

Højere CO2e-afgifter fører til flere investeringer i udledningsreducerende teknologier …

Anm.:

Øvrige investeringer er investeringer, der ikke er målrettet CCS eller andre udledningsreducerende teknologier.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Figur 8

… hvilket øger beskæftigelsen. Derudover er de økonomiske effekter begrænsede

Afvigelse af BNP, bruttooverskud, eksport og beskæftigelse fra niveau i grundscenarie

Anm.:

Bruttooverskud angiver virksomheders resultat af primær drift før afskrivninger (EBITDA).

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Højere CO2e-afgifter har ingen betydelige økonomiske omkostninger

Afgiftsstigningen medfører en omstilling i økonomien. Produktion og arbejdskraft flytter fra brancher med høj udlednings- og kapitalintensitet (fx landbrug og industrien) til brancher med lav udlednings- og kapitalintensitet (fx tjenesteerhverv).

Samtidig medfører afgiftsstigningen en udbygning af udledningsreducerende teknologier, der ikke er rentable i grundscenariet, men som bliver rentable med højere afgifter. Udbygningen finder især sted inden for CCS-teknologier – primært til biogasopgradering og affaldsforbrænding – samt elektrificering af procesenergi i råstofudvinding. Udbygningen medfører på kort sigt en stigning i investeringsefterspørgslen, se figur 7. Investeringer, der ikke er målrettet udledningsreduktioner, falder samtidig en smule, hvilket primært skyldes omstillingen i retning af mindre kapitalintensive brancher. Samlet set stiger investeringerne med 11 mia. kr., svarende til 2 pct., i årene efter annonceringen.

Beskæftigelsen stiger umiddelbart med ca. 3.000 personer som følge af det højere investeringsniveau, se figur 8. I takt med at investeringerne normaliseres, falder beskæftigelsen, og den ender under niveauet i grundscenariet pga. træghed i arbejdsmarkedet, når arbejdskraft skal skifte fra én branche til en anden branche. I midten af 2040’erne vil beskæftigelsen være tilbage på udgangspunktet i grundscenariet.

Figur 9

Priser og lønninger reagerer ikke væsentligt på indførelsen af højere CO2e-afgifter

Afvigelse af forbrugerpris-, BNP-deflator- og lønindeks fra niveau i grundscenarie

Anm.:

BNP-deflatorindekset angiver den gennemsnitlige prisudvikling på alle varer og tjenester, der produceres i et land i løbet af et år.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Figur 10

Den primære saldo falder på trods af højere indtægter fra CO2e-afgifter pga. færre skatteindtægter

Afvigelse af primær offentlig saldo fra niveau i grundscenarie

Anm.:

Primær offentlig saldo er den offentlige saldo fratrukket renteindtægter og -udgifter.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Priser og lønninger er stort set uændrede, se figur 9. Til at begynde med stiger de en anelse pga. det højere investeringsniveau. Derefter falder lønningerne igen, når investeringerne normaliseres. Priserne falder ikke i samme omfang som lønningerne, eftersom virksomhederne står over for permanent højere teknologiomkostninger.

Eksportefterspørgslen falder lidt som følge af de højere priser på danske eksportvarer. Bruttonationalproduktet (BNP) er dermed stort set upåvirket, eftersom bevægelserne i investerings- og eksportefterspørgsel udjævner hinanden. Virksomhedernes bruttooverskud ligger ca. 1 pct. under niveauet i grundscenariet i 2030 som følge af bl.a. øget CO2e-beskatning, højere teknologiomkostninger og brancheforskydningen i retning af lavere kapitalintensitet og profitabilitet. De yderst begrænsede effekter på BNP og bruttooverskud afspejler, at størstedelen af dansk produktion finder sted i brancher med små CO2e-udledninger. Dermed bliver afgiftsbelastningen lille set ift. branchernes samlede værditilvækst. Samtidig vil et lille antal virksomheder kunne opleve betydelige tab, hvis de opererer i brancher med store udledninger set i forhold til omsætning og bruttooverskud.

Den offentlige saldo er ca. 1,4 mia. kr. lavere i 2035 i scenariet, se figur 10. Faldet dækker over to modsatrettede bevægelser. På den ene side vokser indtægterne fra de højere CO2e-afgifter, hvilket giver et ca. 400 mio. kr. større afgiftsprovenu i 2035. På den anden side falder indtægterne fra indkomst- og virksomhedsbeskatning, hvilket giver et ca. 1,8 mia. kr. lavere provenu i 2035.

Højere CO2e-afgifter giver små tab i banker og realkreditinstitutter

Det begrænsede omfang af økonomiske konsekvenser ved højere CO2e-afgifter viser sig ved, at de finansielle følgevirkninger er tilsvarende små. Højere CO2e-afgifter øger bankernes og realkreditinstitutternes samlede hensættelser til tab på udlån med knap 200 mio. kr. frem mod 2035. Stigningen sker fra et lavt udgangspunkt, da institutterne i de seneste år har haft begrænsede hensættelser til tab på udlån.

Nedskrivningsbehovet afspejler modsatrettede tendenser på tværs af brancher, hvor højere tabsrisiko i enkelte brancher modsvares af lavere risiko i andre, se figur 11. Stigningen i nedskrivninger finder især sted blandt visse landbrugskunder, der i forvejen har en sårbar økonomi. Derudover finder stigningen sted på udlån til byggebranchen og energisektoren, som dog samlet set udgør en begrænset del af erhvervsudlånet. Omvendt betyder en lavere tabsrisiko i fx tjenesteerhvervet, at institutterne kan tilbageføre hensættelser til tab på nogle udlån. Ingen institutter har væsentlige udlån til den danske cement- eller raffinaderisektor.

Figur 11

Tab på udlån er koncentreret i enkelte brancher

Ændring i akkumulerede nedskrivninger set i forhold til akkumulerede nedskrivninger ultimo 2024 for brancher

Anm.:

Den vandrette akse viser akkumulerede nedskrivninger i pct. af udlån til erhvervsbrancher i Danmark ultimo 2024. Den lodrette akse viser ændringen i akkumulerede nedskrivninger fra ultimo 2024 til 2035. Størrelsen af hver cirkel afspejler andelen af det samlede erhvervsudlån til den givne branche.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM, kreditregister, regnskabsdatabase og egne beregninger.

Figur 12

Nedskrivningsbehovet varierer på tværs af institutter

Fordeling af ændring i akkumulerede nedskrivninger i kreditinstitutter

Anm.:

Fordeling af ændring i akkumulerede nedskrivninger fra ultimo 2024 til 2035 på udlån til erhverv blandt de 54 kreditinstitutter, som er med i analysen.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM, kreditregister, regnskabsdatabase og egne beregninger.

Branchesammensætningen i udlånsporteføljen er afgørende for omfanget af tab

Forskelle i kreditinstitutternes sammensætning af udlån på brancher medvirker til, at behovet for nedskrivninger varierer på tværs af institutterne, se figur 12. I ca. 7 ud af 10 institutter vil nedskrivningsbehovet stige, mens nedskrivningerne vil falde i de resterende institutter. Forskellene understreger vigtigheden af, at banker og realkreditinstitutter vurderer netop de risici fra den grønne omstilling, som er væsentlige for deres forretningsmodel. Det kræver kendskab til den enkelte porteføljes omstillingsrisiko.

Selv de institutter, hvor nedskrivningsbehovet stiger mest, har aktuelt gode forudsætninger for at håndtere øgede tab. Det skyldes bl.a., at tabskapaciteten fra deres løbende indtjening forventes at kunne dække potentielt højere nedskrivninger.

Øget CCS-tilskud mindsker den offentlige saldo

I dette kapitel gennemgås de økonomiske og finansielle konsekvenser af en forhøjelse af tilskudsniveauet for CCS, så den beregningstekniske 80-pct.-målsætning nås i 2035, selvom teknologi- og strukturrisiko indtræffer. Konsekvenserne viser sig igen at være begrænsede, selvom den offentlige saldo falder mere end ved scenariet med højere CO2e-afgifter.

Puljen til CCS-tilskud forøges

Figur 13 viser statslige udgifter til CCS-tilskud i tre scenarier: scenariet med teknologi- og strukturrisiko uden supplerende klimapolitik, scenariet med højere CO2e-afgifter og scenariet med supplerende CCS-tilskud. I scenariet med teknologi- og strukturrisiko uden supplerende klimapolitik bliver der ikke givet CCS-tilskud i årene 2025-2030, eftersom det antages, at udbetaling af tilskud er betinget af realiserede reduktioner. Fra 2031 vil der i scenariet blive udbetalt tilskud, i takt med at de forsinkede CCS-anlæg træder i funktion. Omkring 2035 udbetales der ca. 0,5 mia. kr. årligt.

I scenariet med supplerende CCS-tilskud forøges tilskudspuljen, så der udbetales 1,8 mia. kr. årligt i 2035. Ligesom i scenariet med højere CO2e-afgifter annonceres politikændringen i 2029, og den indfases lineært i 2031-2035. Udgifterne til CCS-tilskud ender med at være mere end tre gange større end i scenariet med højere CO2e-afgifter.

Figur 13

Offentlige udgifter til CCS-tilskud er væsentligt højere, hvis reduktionsgabet skal lukkes gennem tilskud

Offentlige udgifter til CCS-tilskud

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Figur 14

Supplerende CCS-tilskud fører til flere CCS-reduktioner end højere CO2e-afgifter

Optag fra CCS

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Størrelsen af politikændringen afhænger igen af antagelsen om, at netop teknologi- og strukturrisiko er indtruffet. I fravær af risiciene ville der have været billigere CCS-reduktionsmuligheder end dem, der anvendes for at opnå den yderligere reduktion. Dette understreger, at det er nødvendigt at betinge på årsagen til politikændringen, for at opnå en retvisende effektvurdering.

De højere CCS-tilskud medfører en udbygning af CCS-anlæg, der ikke er rentable at anvende i grundscenariet, men som bliver rentable med øget tilskud. Udbygningen sker – ligesom med højere CO2e-afgifter – inden for biogasopgradering og affaldsforbrænding. Derudover sker udbygningen inden for kraftvarmeværker, hvor der er uudnyttet kapacitet i scenariet med højere afgifter. Det samlede CO2-optag via CCS ligger 2,0 mio. ton CO2e, svarende til 65 pct., over scenariet med teknologi- og strukturrisiko i 2035, se figur 14.

Supplerende CCS-tilskud mindsker den offentlige saldo, men ellers har tilskud ingen betydelige økonomiske omkostninger

De økonomiske konsekvenser af supplerende CCS-tilskud minder kvalitativt om scenariet med supplerende CO2e-afgifter. Kvantitativt er bevægelserne størst i scenariet med supplerende CSS-tilskud. Derudover er det forskellige brancher, der bliver påvirket på tværs af scenarierne.

Investeringerne stiger med ca. 15 mia. kr., svarende til 3 pct., i årene efter annonceringen, se figur 15, hvilket er mere end i scenariet med højere CO2e-afgifter. Investeringsfremgangen skyldes behov for flere CCS-anlæg samt at disse yderligere anlæg er forbundet med højere investeringsomkostninger end anlæg, som allerede er installeret i grundscenariet. Beskæftigelsen øges umiddelbart med knap 5.000 personer, hvorefter den falder og vender tilbage til udgangspunktet i grundscenariet i midten af 2040’erne, se figur 16.

Figur 15

Øget CCS-tilskud fører til flere investeringer i CCS-anlæg …

Afvigelse af faste bruttoinvesteringer fra niveau i grundscenarie

Anm.:

Øvrige investeringer er investeringer, der ikke er målrettet CCS eller andre udledningsreducerende teknologier.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Figur 16

… hvilket øger beskæftigelsen. Derudover er de økonomiske effekter begrænsede

Afvigelse af BNP, bruttooverskud, eksport og beskæftigelse fra niveau i grundscenarie

Anm.:

Bruttooverskud angiver virksomheders resultat af primær drift før afskrivninger (EBITDA).

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Bevægelserne i priser og lønninger er igen små sammenlignet et almindeligt konjunkturforløb, se figur 17. De stiger en anelse pga. det højere investeringsniveau, og lønningerne falder derefter igen, i takt med at investeringerne normaliseres. Priserne forbliver forøget ift. grundforløbet pga. højere teknologiomkostninger.

Eksportefterspørgslen falder igen lidt som følge af de højere priser på danske eksportvarer. Virksomhedernes bruttooverskud er ca. 1,5 pct. under niveauet i grundscenariet i 2030, hvilket igen skyldes højere teknologiomkostninger og brancheforskydningen i retning af lavere kapitalintensitet og profitabilitet.

Figur 17

Pris- og lønniveauer er stort set uændrede

Afvigelse af forbrugerpris-, BNP-deflator- og lønindeks fra niveau i grundscenarie

Anm.:

BNP-deflatorindekset angiver den gennemsnitlige prisudvikling på alle varer og tjenester, der produceres i et land i løbet af et år.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Figur 18

Den primære saldo falder pga. højere udgifter til CCS-tilskud og færre skatteindtægter

Afvigelse af offentlig saldo fra niveau i grundscenarie

Anm.:

Primær offentlig saldo er den offentlige saldo fratrukket renteindtægter og -udgifter.

Kilde:

DREAM ved GrønREFORM og egne beregninger.

Den offentlige saldo er 3,6 mia. kr. lavere årligt i 2035 i scenariet, se figur 18. Faldet skyldes de højere udgifter til CCS-tilskud, omtalt tidligere, og færre indtægter fra indkomst- og virksomhedsbeskatning.

Faldet på den offentlige saldo er 2,3 mia. kr. større end i scenariet med højere CO2e-afgifter. Forskellen scenarierne imellem afspejler, at afgifter er den mest omkostningseffektive måde at opnå klimamålsætninger på – modsat teknologistøtte. Teknologistøtte er typisk målrettet en bestemt reduktionsstrategi, i dette tilfælde CCS. Dermed udnytter støtten ikke forskelle i omkostninger på tværs af reduktionsstrategier og virksomheder, hvilket øger de samfundsøkonomiske omkostninger ved at nå et ønsket klimamål. I modsætning hertil giver en ensartet CO2e-afgift et fælles prissignal, der sikrer, at reduktionerne sker ved de metoder og hos de virksomheder, hvor de er billigst som helhed.

De finansielle effekter af øget CCS-tilskud er yderst begrænsede

Ligesom ved højere CO2e-afgifter er de økonomiske konsekvenser for banker og realkreditinstitutter yderst begrænsede ved øget CCS-tilskud. De samlede nedskrivninger på udlån ændrer sig stort set ikke over perioden. Det skyldes, at tilskuddet har en beskeden effekt på tværs af brancher. Derfor bliver påvirkningen også mere ensartet på tværs af institutter og mindre markant end ved CO2e-afgifter.

Risici ved omstillingen påvirkes af andre risici

Analysen belyser de isolerede konsekvenser af teknologi- og strukturrisiko, der nødvendiggør supplerende klimapolitik. Resultaterne viser, at konsekvenserne er yderst begrænsede, selvom CCS-tilskud mindsker den offentlige saldo mere end CO2e-afgifter. Analysen inddrager dog ikke en række øvrige kilder til risici fra klimaforandringer og den grønne omstilling. De samlede klimarelaterede risici kan derfor være større, end analysen antyder.

Risici ved den grønne omstilling opstår i samspil med den samlede økonomiske situation og kan føre til øget volatilitet

De begrænsede konsekvenser i scenarierne afspejler – udover en lav udledningsintensitet hos danske virksomheder og bundfradrag i visse brancher – et godt udgangspunkt for dansk økonomi og den finansielle sektor. Hvis risiciene i stedet indtræffer samtidig med en lavkonjunktur, kan fx nedskrivningsbehovet i bankerne blive højere. På samme måde vil risiciene kunne indtræffe i samspil med ekstremt vejr forstærket af klimaforandringer. Fx vil landbruget være udsat i en situation, hvor tørke presser indtjeningen i erhvervet samtidig med højere CO2e-afgifter. Klimarelaterede risici bør derfor – ligesom andre væsentlige risici – vurderes i samspil med andre risikofaktorer.

Den grønne omstilling kan være en kilde til øget volatilitet, dvs. at omstillingen øger udsvingene fra år til år i økonomien. Et eksempel på dette er elmarkedet, hvor en stigende andel af sol- og vindenergi gør elforsyningen mindre regulerbar og stabil. Det kan i en overgangsperiode føre til større udsving i elpriser og inflation. Hvis disse udsving foranlediger pludselige ændringer af pengepolitikken, vil udsvingene øge markedsrisikoen i den finansielle sektor.

Scenarier for klimaforandringer kræver mere opmærksomhed

Naturkatastrofer som følge af klimaforandringer, fx tørke og oversvømmelser, bliver stadig mere hyppige og voldsomme. Samtidig forekommer en rettidig global grøn omstilling tiltagende usandsynlig. Dermed vil Danmark på sigt stå over for alvorlige klimaskader, som det er nødvendigt at forberede sig på. Det kræver en dybere forståelse af disse skader, samt hvordan de spiller sammen med klimatilpasning og forsikringsdækning.

Den metodiske tilgang udviklet til denne analyse vil også kunne anvendes til at vurdere tab og risici fra klimaskader i fremtiden. Fx vil det være muligt at koble kreditregistret med disaggregerede økonomiske modeller for dermed at belyse transmissionen af branche- og geografispecifikke klimaskader til banker og realkreditinstitutter.

Analysen består af en dansk og engelsk version. I tilfælde af tvivl om oversættelsens korrekthed gælder den danske version.

Redaktionen er afsluttet 24. oktober 2025.